To ostateczne polozenie usytuowane jest nieco wyzej niz polozenie, przy którym wprowadza sie ciegno, tak ze nie zachodzi obawa zeslizgniecia sie zakotwienia w czasie pracy

To ostateczne położenie usytuowane jest nieco wyżej niż położenie, przy którym wprowadza się cięgno, tak że nie zachodzi obawa ześlizgnięcia się zakotwienia w czasie pracy. Ostatnią grupą sposobów zakotwienia cięgien jest wykonanie na cięgnie specjalnej poprzeczki w postaci tzw. młotka, który wprowadza się w kołnierz w jednym położeniu, a następnie obracając, zapewnia zablokowanie o odpowiedni element kołnierza. Także i tu przez odpowiednie wycięcie zabezpiecza się młotek przed przypadkowym obrotem. Na kształt kołnierza wpływa też sama technologia ich wykonania. Za najbardziej właściwe i pozwalające na praktycznie dowolne kształtowanie uważa się kołnierze odlewane – staliwne. Ze względu na kłopotliwość każdorazowego uruchamiania produkcji takich kołnierzy i trudność modyfikacji (kołnierze skrajne są o wiele słabiej obciążone niż środkowe), stosowane są najczęściej kołnierze spawane w blachach stalowych i profili walcowany ch. Wymiary w rzucie kołnierzy spawanych mieszczą się w przypadku słupów żelbetowych w granicach 700-1000 mm. [więcej w: żeliwo szare, pale fundamentowe, drzwi wewnętrzne DRE ]

Powiązane tematy z artykułem: drzwi wewnętrzne DRE pale fundamentowe żeliwo szare